دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی
دانشکده علوم انسانی
پایاننامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد((M.A.
در رشته حسابداری
عنوان:
بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
زمستان 1390
(نام نویسنده و استاد راهنما و… داخل فایل ورد موجود است)
1- 1 مقدمه
پایه و اساس مطالعات حاکمیت شرکتی تئوری نمایندگی است، موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروهها و چگونگی مواجهه شرکت ها با این گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است. این موارد به طور کلی تحت عنوان تئوری نمایندگی بیان می شود در تئوری نمایندگی هدف مالکان حداکثر سازی ثروت است و لذا به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت می کنند و عملکرد او را مورد ارزیابی قرار می دهند. تعیین نوع ساختار مالکیت به عنوان یک ابزار کنترلی در شرکت ها می باشد، ابعاد تعیین کننده نوع مالکیت شرکت ها مانند توزیع مالکیت، تمرکز مالکیت، وجود سهامداران اقلیت و عمده در ترکیب مالکیت شرکت، قابل نقد و بررسی هستند. از این رو عموما این گونه تصور می شود که ساختار مالکیت شرکت ها ممکن است به تغییر رفتار شرکتها منجر شود این امر از فعالیت های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می دهند نشات می گیرد. در بررسی های انجام شده بر حول محور نوع مالکیت، به مطالعه نقش انواع مختلف مالکیت نظیر مالکیت دولتی، مالکیت نهادی، مالکیت شرکتی، مالکیت انفرادی و فامیلی، مالکیت خارجی، مالکیت مدیریتی و انواع دیگر مالکیت بر ارزش شرکت ها و بازدهی آنها پرداخته شده است.
عمومی شدن مالکیت بنگاه های اقتصادی ، تامین مالی (استقراض) از طریق مشارکت عمومی و خصوصی سازی بخش های دولتی و بنگاه های تحت پوشش در سال های اخیر از جمله عوامل اصلی تغییرات بنیادی در محیط اقتصادی ایران است. در چنین شرایطی شفافیت و کیفیت مطلوب اطلاعات مالی و غیر مالی که پایه و اساس تصمیم گیری های اقتصادی سرمایه گذاران و وام دهندگان بالقوه و بالفعل است، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.با در نظر گرفتن این که میزان قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان توسط مدیریت بنگاههای اقتصادی تهیه، پردازش و گزارش می-شود، حصول اطمینان نسبی از کیفیت این اطلاعات ضروری به نظر میرسد. نظریههای موجود به ویژه نظریه نمایندگی بیانگر تضاد منافع بین تولید کننده اطلاعات و استفاده کننده آن است. بر اساس این نظریه، مسئولیت تصمیم گیری در خصوص توزیع منابع اختصاصی و یا انجام خدمت طی قرار دادی مشخص از یک طرف به طرف دیگر واگذار میشود. شخص اول را در اصطلاح، صاحبکار (مالک) و شخص دوم را نماینده (کارگزار) می نامند. رابطه بین سهامدار و مدیر، مدیر عامل و مدیران دایره های مختلف سازمان، شخص ( حقیقی و یا حقوقی) با وکیل قانونی و بیمه گر و بیمه گذار نمونه هایی از فرضیه های نمایندگی هستند. جدا سازی مالکیت از مدیریت به ایجاد تضاد منافع بین مالک و نماینده (مدیر) منتهی میشود. مدیران همیشه در جهت منافع سهامداران فعالیت نمی-کنند و ممکن است از دارایی-های شرکت استفاده نامعقول نمایند. بنابراین بین مالک و مدیر تضاد منافع وجود دارد.
وجود تضاد منافع بین مدیران و سهامداران میتواند به مشکلات و مسائل نمایندگی منتهی شود که بر اساس نظریه نمایندگی، دارای هزینه است. هزینه های نمایندگی در نتیجه جداسازی مالکیت و کنترل افزایش پیدا می کند.این تضاد منافع مولد انگیزه لازم برای مدیریت در جهت بهینه نمودن منافع خویش و در نتیجه انجام حرکاتی (به عنوان مثال تحریفات صورتهای مالی) است که غالبا زیان سرمایه گذار را در بر دارد.در این شرایط وجود یک مکانیزم کنترلی که به صورت نسبی تضمین کننده شفافیت اطلاعات گزارش شده در صورتهای مالی باشد، ضرورت مییابد. در یک اقتصاد آزاد که در محیط ایران نیز حاکم است، این مکانیزم در قالب حسابرسی مالی و توسط حسابرسان مستقل ارائه میگردد. از دید نظریه نمایندگی دلیل اصلی وجود حرفه حسابرسی مستقل، وظیفه اعتباردهی(شهادت دهی) است. مطالعات مختلف نشان می دهد چنانچه مدیران، سهامداران شرکت خود نیز باشند، انگیزه آنان برای نظارت بیشتر می شود. زیرا هر چه سهم مالکیت مدیر بیشتر شود، برای افزایش ارزش شرکت بیشتر تلاش میکند. زمانی که مدیر مالک 100% سهام شرکت است، هزینههای نمایندگی سهامداران صفر می-شود ویک رابطه مثبت بین هزینههای نمایندگی سهامداران و جداسازی مالکیت از کنترل به وجود میآید. اما وقتی درصد مالکیت مدیران به زیر 100% می رسد سهم مالکیت سهامداران به طور نسبی بین آنها پخش میشود. در این شرایط مدیر بیشترین انگیزه را برای از زیر کار شانه خالی کردن و یا مصرف عایدات را دارد.
با افزایش سهم مدیر از مالکیت شرکت، تضاد منافع بین سهامداران و همچنین مشکلات نمایندگی و هزینههای مرتبط با آن از جمله حسابرسی مستقل کاهش مییابد. زیرا مدیری که خود از سهامداران شرکت است، برای حفاظت از منافع شرکت انگیزه بیشتری دارد.در نتیجه، با توجه به این که هزینه های نمایندگی بخش مهمی از کل هزینه های یک شرکت را تشکیل میدهد و هدف سهامداران از صرف این هزینهها،کسب اطمینان از درستی فعالیت های مدیریت است و نیز با افزایش درصد مالکیت مدیریت، تلاش مدیر جهت افزایش ارزش شرکت بیشتر و نیاز برای آزمونهای اضافی کمتر میشود، هزینههای نمایندگی نیز کاهش مییابد (مجتهدزاده،1389).
2-1 بیان مسئله
با گسترش تجارت و صنعت و ایجاد فاصله بین مالکان و مدیران بنگاهها، وجود مکانیزمهای کنترلی حاکم بر این روابط ضروری شده است. وجود تضاد در منافع مدیران و مالکان بوضوح قابل درک است و این تضاد ناشی از متفاوت بودن اهداف آنان است. بطوریکه هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حداکثر نمایند. مدیر به عنوان مسئول تهیه صورتهای مالی با وقوف کامل بر وضعیت مالی شرکت و با برخورداری از سطح آگاهی بیشتر نسبت به استفاده کنندگان صورتهای مالی، به طور بالقوه سعی دارد که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. برای مثال ممکن است از طریق منظور نمودن هزینههای یک دوره به عنوان دارایی، باعث کاهش هزینهها و گزارش سود بیشتر در صورتهای مالی شوند. مبنای بیشتر پاداشها و مزایای پرداختی به مدیریت، سود حسابداری میباشد بنابراین مدیر سعی دارد این رقم را بگونهای ارائه نماید که منافع خود را تامین کند و همچنین تصویر مطلوبی از واحد تجاری به سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل نشان دهد.
در چنین شرایطی، اصول و رویههای حسابداری به پشتوانه مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری[1]، با هدف متعادل کردن انگیزههای منفعت جویانه مدیران، حمایت از حقوق ذینفعان و ارائه منصفانه صورتهای مالی، مفهوم محافظه کاری را به کار میبرند. در حالی که اکثر حسابداران وجود محافظه کاری را قبول دارند ولی تا کنون تعریف روشنی از آن ارائه نشده و هنوز ابهاماتی در این زمینه باقی است. علیرغم فقدان تعریف جامعی از محافظه کاری، در ادبیات حسابداری دو ویژگی مهم محافظه کاری مورد بررسی قرار گرفته است. نخست، وجود جانبداری در ارائه کمتر از واقع ارزش دفتری سهام نسبت به ارزش بازار آن و دوم، تمایل به تسریع بخشیدن در شناسایی زیانها و به تعویق انداختن شناسایی سودها. محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، سالهاست که مورد استفاده حسابداران قرار میگیرد و علیرغم انتقادهای فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است. دلیل این امر میتواند به نقش این اصل در حفظ منافع مالکان مربوط باشد. چنانچه مدیریت بنگاه تجاری مالک بنگاه نیز باشد؛ نیاز به محافظه کاری کمتر خواهد شد چون منافع مدیر و مالک همسو است و تضاد مذکور در تئوری نمایندگی[2] از بین میرود. این تضاد از متفاوت بودن اهداف آنان ناشی میشود. در رابطه نمایندگی فرض میشود که هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حداکثر نمایند. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار یا مالک و نماینده یا عامل موجب میشود که هر یک سعی در بهینه و حداکثر کردن منافع خویش داشته باشند.
رعایت اصل محافظه کاری حسابداری در شرکتها، تا حدود زیادی مسائل نمایندگی را حل میکند و تعارض بین مدیر و مالک را کمتر مینماید. می توان این گونه برداشت نمود که هر چه فاصله مدیر و مالک بیشتر باشد؛ درجه محافظه کاری بالاتری برای کنترل فرصتها و انگیزههای مدیر لازم است. عکس این مطلب نیز میتواند صحت داشته باشد یعنی با کمتر شدن شکاف بین مدیران و مالکان بنگاه، تقاضا برای محافظه کاری در گزارشگری مالی و ضرورت آن کمتر میشود.
یکی از حالاتی که ممکن است شکاف بین این دو گروه کمتر شود؛ وجود مالکیت مدیریتی در ساختار مالکیتی شرکت میباشد. بنظر میرسد در این حالت با حل شدن برخی از مسائل نمایندگی نیاز به اعمال رویههای محافظه کارانه در گزارشگری مالی کمرنگ شده و این اصل محدود کننده حسابداری، تا حدودی اهمیت خود را از دست بدهد.
بنابراین،این تحقیق در صدد آن است که به تبیین رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد و چگونگی رابطه این دو متغیر را مشخص سازد.
3-1 بیان ضرورت و اهمیت موضوع
شرکتهای سهامی نقش عمده ای در اقتصاد بازی می کنند. میلیونها نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این شرکتها سرمایه گذاری می کنند و موفقیت این شرکتها به میل سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان به سرمایه گذاری در این شرکتها بستگی دارد و بدلیل اینکه صورتهای مالی یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی شرکتها میباشند، از اهمیت و جایگاه خاصی در تصمیمات سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان برخوردار میباشند بنابراین مدیران سعی دارند گزارشات مالی باب میل سرمایه گذاران باشد و این ناشی از انگیزههای منفعت جویانه مدیران شرکتهاست[3]. زیرا بسیاری از مزایای آنها بر اساس عملکرد شرکت تعیین و پرداخت میشود. در این میان سود گزارش شده در بنگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد و مبنای ارزیابی عملکرد مدیریت و جریانهای نقدی آتی شرکت میباشد.
تاکید بیش از حد بر سود تداعی میکند که بازار سرمایه به آخرین رقم اطلاعاتی سود و زیان متمرکز شده و سایر شاخصهای عملکرد را نادیده میگیرد. سود بعنوان نتیجه نهایی فرآیند طولانی حسابداری که تا این حد مورد توجه استفاده کنندگان اطلاعات مالی میباشد، تحت تاثیر رویههای حسابداری محاسبه میشود که مدیریت این رویهها را انتخاب کرده است. بنابراین مدیر فرصت اعمال نظر دارد و ممکن است با بکارگیری رویههای غیر محافظه کارانه، سود شرکت را ثبات ببخشد. اعمال نظر مدیریت و عدم رعایت اصول محافظهکاری؛ از طریق پنهان نمودن یا افشای ناقص اخبار بد و زیانها و بزرگنمایی اخبار خوب یا بیشتر جلوه دادن سودها میسر میشود.
تاکید بیش از حد بازار سرمایه بر سود از یک طرف و وجود فرصتهایی برای اعمال نظر مدیریت بر این رقم از طریق اختیاری بودن برخی رویه های حسابداری از طرف دیگر، لزوم بررسی و تحقیق در خصوص ساختارهای مالکیتی شرکتها و اثرات این ساختارها بر محیط گزارشگری مالی و همچنین راهکارهای متعادل نمودن این اثرات را نمایان میکند. این تحقیق بدنبال بیان اثر مالکیت مدیریتی بعنوان بخشی از ساختار حاکمیت شرکتی بر محافظه کاری حسابداری میباشد(امیری،1389).
4-1 اهداف اصلی و فرعی
اهداف علمی
هدف اصلی از انجام این تحقیق، تبیین رابطه بین مالکیت مدیریتی و محافظه کاری حسابداری می باشد.که به طور خلاصه اهداف تحقیق حاضر به شرح زیر است:1-تبیین رابطه بین درصد مالکیت مدیران و محافظه کاری حسابداری 2-تبیین رابطه بین درصد سهام شناور آزاد و محافظه کاری حسابداری
اهداف کاربردی
1-کمک به محققان و دانشگاهیان در جهت بسط مبانی نظری مرتبط با محافظه کاری و ارائه مدلهای جدید
2-کمک به سازمان بورس اوراق بهادار در جهت اعمال الزامات جدید برای رویه های محافظه کارانه
3- غنای ادبیات حسابداری در بحث محافظه کاری
استفاده کنندگان از تحقیق
رشته حسابداری دارای موضوعات متنوع و متعددی است ، موضوعات متعدد بالطبع استفاده کنندگان متفاوتی دارد. پس نحوه و میزان استفاده ای که افراد از اطلاعات میکنند از تنوع فوق العادهای برخوردار است. لذا نتایج این تحقیق برای کلیه افرادی که درک متعارفی از حسابداری و مسائل مربوط به آن دارند، قابل استفاده است.
اما عمده ترین طبقات استفاده کننده از این تحقیق را میتوان به شرح ذیل عنوان کرد:
1- سرمایهگذاران و اعتبار دهندگان
2- سازمان بورس اوراق بهادار
3- دانشگاهیان و پژوهشگران حسابداری
4- مدیران شرکتها
5-1 سؤالات تحقیق
دو پرسش به شرح زیر در ذهن محقق شکل گرفت که:
چه رابطه ای بین درصد مالکیت مدیریتی با سطح محافظه کاری اعمال شده در گزارشگری مالی شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟
چه رابطه ای بین درصد سهام شناور آزاد با سطح محافظه کاری اعمال شده در گزارشگری مالی شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟
6-1 فرضیههای تحقیق
مدیران و مالکان به طور طبیعی گرایش دارند که نسبت به واحد تجاری بیش از اندازه خوشبین باشند. این خوشبینی زیاد موجب می شود که داراییها و درآمد بیشتر بیان شود. محافظه کاری نوشداروی لازم برای این خوشبینی بیش از حد است. کارول دِواین[4] (1963) استدلال می کند که فرونشاندن خوشبینی و القا بدبینی مشکل است. خوشبینی که یک ریال سود ایجاد میکند بیش از بدبینی ایجاد شده به وسیله یک ریال زیان است. پیامدهای خوشبینی بیش از اندازه وخیمتر از پیامدهای بدبینی بیش از اندازه است. تحمل یک زیان واقعی در اثر تخمینی بیش از حد خوشبینانه نسبت به از دست دادن فرصت کسب سود ناشی از ارزش گذاری بیش از حد بدبینانه، جدیتر است؛ زیرا احتمالاً سرمایهگذاران، حسابرس را برای زیانهای بیش نمایی ارزش خالص داراییها و نه کم نمایی ارزش خالص داراییها مورد تعقیب قانونی قرار میدهند. از آنجایی که با سهیم شدن مدیران در مالکیت شرکت، مسئله تعارض منافع تا حدود زیادی حل میشود؛ بنظر می رسد نیاز به مکانیزمهای کنترل انگیزه های منفعت جویانه مدیران کاهش یابد. انتظار می رود حسابداری محافظه کار ، مسئله نمایندگی بین مدیران و سهامداران و همچنین هزینه های نمایندگی شرکت ها را از طریق تسهیل قرارداد کارآمد و اخذ تصمیمات کارآمد در مورد سرمایه گذاری، کاهش دهد. پیش بینی ما برآن است که نیاز به سیاست محافظه کاری حسابداری از سوی سهامداران در شرایطی بیشتر می شود که مسئله نمایندگی بین مدیران و سهامداران چشم گیرتر باشد. با توجه به تقاضای سهامداران، مدیران شرکت با بکارگیری استانداردهای بازبینی برای تشخیص اخبار خوب به عنوان بهره نه اخبار بد به شکل زیان به سهامداران خارجی ملحق می شوند و این کار را در راستای محافظه کاری حسابداری انجام می دهند. بنابراین، نظریه نمایندگی پیش بینی می کند که بین مالکیت مدیریتی و هزینه های نمایندگی، رابطه مثبتی برقرار می باشد(امیری،1389).
لذا در این تحقیق، فرضیات ذیل تدوین و آزمون خواهد شد:
- بین درصد مالکیت مدیران و محافظه کاری حسابداری رابطه وجود دارد.
- بین درصد سهام شناور آزاد و محافظه کاری حسابداری رابطه وجود دارد.
7-1 روش تحقیق
از نظر دانشمند علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی تحقیق میکند، تحقیق عبارت است از فرایندی که پژوهشگر میکوشد بدان وسیله پیچیدگیهای روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با استفاده از روشهای منظم (سیستماتیک) درباره کنشها و واکنشها، اطلاعاتی را جمع آوری میکند، درباره معنی یا مفهوم آنها میاندیشد، به نتیجههایی میرسد، آنها را ارزیابی میکند و
سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه میدهد (اعرابی، 1383).
به طور خلاصهتر میتوان گفت که تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد بررسی قرار میدهد (بست، 1371).
این تحقیق از نظر هدف،تحقیقی کاربردی است زیرا به بررسی روابط متغیرها در بازار اوراق بهادار پرداخته است و به دنبال تبیین روابط و ارائه پیشنهادها جهت ارتقا کارایی بازار می باشد.در ضمن این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی می باشد.
8-1 قلمرو تحقیق
جامعه آماری: جامعه، بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین، مطلوب ما قرار می گیرند و حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشند.
با توجه به اهمیت موضوع، قلمرو تحقیق از نظر زمانی ومکانی و موضوعی مورد توجه قرار گرفته است که بشرح ذیل میباشد:
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق در بر گیرنده اطلاعات 7 ساله شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از سال 1383 است. دوره زمانی تحقیق 6 ساله 83 تا 88 است ، با این وجود از آنجا که در معادلات تحقیق اطلاعات یک سال قبل نیز بعضا جزء متغیرهای مورد مطالعه است، از این رو اطلاعات 7 ساله جمع آوری شده است.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق، محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی می باشد.
دلیل انتخاب جامعه فوق عبارت است از:
دسترسی به اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس ، امکان پذیر است.
مهمترین دلیل استفاده از شرکت های بورسی ثبت قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران توسط کارگزاران است.
1-Accounting Standards
2- Agency Theory
[3] – بر اساس تئوری نمایندگی مدیران بدنبال حداکثر نمودن منافع خود می باشند که این منافع لزوما با منافع شرکت همسو نیست.
1 -karol devain
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحــه |
چکیده | |
فصل اول: کلیات تحقیق | |
1-1 مقدمه | 1 |
2-1 بیان مسئله | 3 |
3-1 بیان ضرورت و اهمیت موضوع | 5 |
4-1 اهداف اصلی و فرعی | 6 |
5-1 سوالات | 7 |
6-1 فرضیه ها | 7 |
7-1 روش تحقیق | 8 |
8-1 قلمرو تحقیق
9-1 تعاریف مفهومی متغیرها 1-9-1محافظه کاری 2-9-1مالکیت مدیران 3-9-1 سهام شناور آزاد 4-9-1 اندازه شرکت 5-9-1 اهرم مالی 6-9-1 رشد شرکت |
9
10 10 11 12 12 13 13 |
10-1 ساختار پایان نامه | 13 |
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش | |
1-2 مقدمه | 15 |
2-2 مبانی نظری
1-2-2 تعریف محافظه کاری 2-2-2 بررسی اجمالی محافظه کاری 3-2-2 تقاضا برای گزارشگری محافظه کارانه 4-2-2 پیامدهای اقتصادی محافظه کاری 5-2-2 مفاهیم قراردادی محافظه کاری 6-2-2 مفاهیم قراردادی محافظه کاری و چشم انداز اطلاعات 7-2-2 محافظه کاری و قراردادهای بدهی 8-2-2 اقلام تعهدی و محافظه کاری 9-2-2 تمایز بین محافظهکاری پایدار و محافظهکاری موقت حسابداری 10-2-2 محافظه کاری و قراردادهای جبران خدمات مدیریت 11-2-2 محافظه کاری و اداره شرکت 12-2-2 محافظه کاری و حاکمیت شرکتی 13-2-2 محافظه کاری به عنوان معیار برای کیفیت سود 14-2-2 محافظه کاری سازوکاری موثر برای کاهش هزینههای نمایندگی 15-2-2 معیارهای ارزیابی محافظه کاری 16-2-2 روش ها و مدل های اندازه گیری محافظه کاری 17-2-2 مالکیت اعضای هیات مدیره |
16
16 17 19 20 23 26 30 31 32 33 33 34 36 38 39 42 52 |
3-2 پیشینه پژوهش
1-3-2 تحقیقات خارجی 2-3-2 تحقیقات داخلی |
53
53 60 |
فصل سوم :روش شناسی تحقیق
1-3 مقدمه 2-3 روش تحقیق 3-3 فرضیه های تحقیق 4-3 قلمرو تحقیق 5-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه 6-3 روش جمع آوری داده ها 7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 8-3 تعریف عملیاتی متغیرها و نحوه اندازه گیری فصل چهارم:تجزیه وتحلیل دادهها 1-4 مقدمه 2-4 مشخصات نمونه و آزمودنی ها 3-4 فرآیند استخراج اطلاعات 4-4 تجزیه و تحلیل آماری تحقیق فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات 1-5 مقدمه 2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 3-5 نتایج تحقیقات پیشین 4-5 تحلیل نتایج 5-5 پیشنهادات 1-5-5 پیشنهادات کاربردی 2-5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی 6-5 محدودیت های تحقیق منابع فارسی منابع غیر فارسی چکیده انگلیسی
|
65 65 66 66 67 68 69 70
73 73 74 75
82 82 84 86 87 87 87 88 90 94 101
|
تعداد صفحه: 101
قیمت : 40 هزار تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شذه به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : parsavahedi.t@gmail.com
[add_to_cart id=158540]