برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل یكم: معرفی پژوهش…………………………………………………………………………………..1
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………2
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………..4
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………8
اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… 10
سؤالهای پژوهش………………………………………………………………………………………. 10
متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………… 11
تعریف مفاهیم و اصطلاحات……………………………………………………………………….. 11
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………13
شناخت اجتماعی………………………………………………………………………………………. 14
تئوری ذهن……………………………………………………………………………………………… 17
تعریف تئوری ذهن…………………………………………………………………………………… 19
مبانی نظری تئوری ذهن……………………………………………………………………………… 21
رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن……………………………………… 24
رویکردنظریه نظریه……………………………………………………………………………….. 24
نظریه پودمانی(مدولار)…………………………………………………………………………… 27
رویکرد شبیه سازی……………………………………………………………………………….. 29
رویکرد پیمانهای…………………………………………………………………………………… 31
حالتهای ذهنی……………………………………………………………………………………….. 34
بازنمایی و فرابازنمایی……………………………………………………………………………….. 38
تکالیف تئوری ذهن…………………………………………………………………………………… 39
عوامل مؤثر در تئوری ذهن کودکان……………………………………………………………….. 4
ارتباط تئوری ذهن با سایر تواناییها……………………………………………………………….. 41
هوش هیجانی………………………………………………………………………………………….. 43
تعریف هوش هیجانی…………………………………………………………………………………. 46
ابعاد هوش هیجانی…………………………………………………………………………………….. 48
مهارتهای هوش هیجانی………………………………………………………………………………. 50
هوش هیجانی و بهرۀ هوشی ……………………………………………………………………….. 51
نظریههای هوش هیجانی………………………………………………………………………………. 51
نظریههای توانایی……………………………………………………………………………………. 52
نظریههای ترکیبی……………………………………………………………………………………. 52
مدلهای هوش هیجانی…………………………………………………………………………………. 53
مدل توانایی مایر و سالووی………………………………………………………………………. 53
مدل ترکیبی گلدمن…………………………………………………………………………………. 54
مدل ترکیبی بار آن………………………………………………………………………………….. 56
مدل هوش هیجانی دولویکس و هیگس…………………………………………………………. 59
تقویت هوش هیجانی……………………………………………………………………………………… 60
رابطه تئوری ذهن و هوش هیجانی……………………………………………………………………. 61
فصل سوم : روش پژوهش…………………………………………………………………………………. 66
روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………..67
جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری……………………………….. 67
ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………. 67
آزمون تئوری ذهن…………………………………………………………………………………. 67
اعتبار و روایی آزمون تئوری ذهن…………………………………………………………………….68
پرسشنامه هوش هیجانی شوت…………………………………………………………………. .69
اعتبار و روایی پرسشنامه هوش هیجانی شوت…………………………………………………….70
روش اجرا ……………………………………………………………………………………………… 71
روش تجزیه وتحلیل دادهها…………………………………………………………………………. 71
فصل چهارم: یافته های پژوهش……………………………………………………………………………72
توصیف دادهها………………………………………………………………………………………….. 73
همبستگی…………………………………………………………………………………………………. 79
پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن………………………………………… 80
فصل پنجم: بحث و تفسیر………………………………………………………………………………..83 نتیجهگیری 84
محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………. 91
پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………… 91
پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………92
منابع………………………………………………………………………………………………………….. 94
پیوستها………………………………………………………………………………………………………….104
آزمون تئوری ذهن…………………………………………………………………………………………..105
پرسشنامه هوش هیجانی شوت…………………………………………………………………………..109
فهرست جدولها
جدول1-2: مدل ترکیبی هوش هیجانی بار-آن……………………………………………………. 59
جدول1-4: توزیع فراوانی آزمودنیها به تفکیک جنسیت ……………………………………… 73
جدول2-4: مشخصههای آمار توصیفی نمرههای سطوح تئوری ذهن و نمره کلی هوش هیجانی…74
جدول3-4: همبستگیهای متقابل بین هوش هیجانی و سه سطح تئوری ذهن……………….. 79
جدول4-4: خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن…………………… 81
جدول5-4: خلاصه تحلیل واریانس مرتبط با رگرسیون بر باقی ماندهها برای پیشبینی هوش هیجانی…………………….. 82
جدول6-4: ضرایب رگرسیون همزمان برای پیشبینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن………………………. 82
فهرست شکلها
شکل 1-4: نمایش توزیع فراوانی آزمودنیها به تفکیک جنسیت………………………………. 74
شکل 2-4: نمایش هیستوگرام توزیع فراوانی نمرههای سطح1(تئوری ذهن مقدماتی) شركت- كنندگان در پژوهش…………….. 77
شکل 3-4: نمایش هیستوگرام توزیع فراوانی نمرههای سطح2(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) شركت كنندگان در پژوهش…………77
شکل 4-4: نمایش هیستوگرام توزیع فراوانی نمرههای سطح3(جنبههای پیشرفتهتر تئوری ذهن) شركت كنندگان در پژوهش…………. 78
شکل 5-4: نمایش هیستوگرام توزیع فراوانی نمرههای کلی هوش هیجانی شركت كنندگان در پژوهش……………………………… 78
چكیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تئوری ذهن با هوش هیجانی دانشآموزان است. گروه نمونه شامل 88 دانشآموز(47 دختر و41 پسر) بود که در دروه ششم ابتدایی سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونهبرداری تصادفی انتخاب و دو پرسشنامه تئوری ذهن و هوش هیجانی شوت بر روی آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین تئوری مقدماتی ذهن(سطح یکم) وجنبههای پیشرفته تئوری ذهن(سطح سوم) با هوش هیجانی رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی(سطح دوم) با هوش هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان نشان داد از بین سطوح تئوری ذهن تنها اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی(سطح دوم) میتواند هوش هیجانی را پیش بینی نماید. دو سطح دیگر تئوری ذهن به دلیل همبستگی کم قادر به پیش بینی هوش هیجانی نیستند. بنابراین میتوان گفت تئوری ذهن در بین دانشآموزان در حال سیر تکاملی است و درک باور غلط در هوش هیجانی دانشآموزان تأثیر دارد.
مقدمه
امروزه، تاریخ روانشناسی تحولی همواره شاهد پدید آمدن و تکامل مدلها و نظریههای علمی درباره چگونگی تغییرات رفتاری، شناختی، هیجانی و اجتماعی انسان بوده است. تا کنون نظریههای مختلفی در حیطه روانشناسی تحولی ارائه شده که هر کدام باعث پیشرفت علمی گردیده و تغییرات مهمی در حیطه نظری، عملی و تعلیم و تربیت را در بر داشته است (دامون و لنر[1]، 2006). شناخت اجتماعی[2] یکی از موضوعات مهم در روابط بین فردی و درون فردی است که دارای جایگاه مهمی در روانشناسی تحولی نگر است. در دهههای اخیر شناخت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران مختلف از جمله روانشناسان تحولینگر، بین فرهنگی، تجربی و اجتماعی قرار گرفته است (لزلی، فریدمن و جرمن[3]،2004).
از لحاظ تاریخی سه رویکرد مهم پژوهشی دربارۀ تحول شناختی– اجتماعی به خصوص در مورد کودکان وجود دارد که عبارتند از:رویکردی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از نظریۀ پیاژه نشأت گرفته، رویکرد«فراشناخت[4]»، و رویکرد «تئوری ذهن[5]» (اصلانی، طالع پسند و مشهدی، 1391).
اصطلاح تئوری ذهن به عنوان توانایی منحصر به فرد انسان، برای توضیح و پیش بینی رفتار خود و دیگران با استناد به حالتهای ذهنی تعریف شده، و برای اول بار توسط پریماك و وودورف[6] در سال 1978 مطرح شد و پس از آن به عنوان یکی از جالبترین و مهمترین موضوعات، مورد توجه روانشناسان رشد، دانشمندان شناختی و متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفت (رضویه، لطیفیان و عارفی، 1384).
ریشههای این ظرفیت شناختی را میتوان در سالهای اولیه زندگی جستجو کرد (هال و تاگر- فلاسبرگ[7]، 2003). نظریههای متعددی در ارتباط با ماهیت و رشد تئوری ذهن مطرح گردیده است که از سه رویکرد نظری عمده میتوان به رویکرد نظریه- نظریه، پیمانهای و شبیه سازی اشاره کرد. گر چه این رویکردها در مؤلفههای اصلی تئوری ذهن توافق نظر دارند اما درباره زمان و چگونگی کسب این مؤلفهها توسط کودکان اختلاف نظر دارند. طبق رویکرد نظریه- نظریه، رشد توانایی تئوری ذهن مستلزم رشد توانایی ذهنی در کودکان است به این صورت که حالتهای ذهنی ساده نظیر تمایل و ادراك به حالات ذهنی پیچیده نظیر باور مجهز میگردد. رویکرد پیمانهای در چارچوب رویکرد پردازش اطلاعات، با در نظر گرفتن تئوری ذهن به عنوان یک پیمانه معتقد به وجود یک پردازشگر اختصاصی جهت بازنمایی حالات ذهنی است. در طی فرایند تکامل، انسان به پیمانه تئوری ذهن تجهیز گردیده است. این پیمانه محركهای مربوط را از دنیا انتخاب و بر اساس قوانین خود، به گونهای سریع و ناخودآگاه پردازش میکند که نتیجه آن درك رفتارهای انسانی است. رویکرد شبیه سازی، فرایند زیرین درك حالتهای ذهنی دیگران را مکانیسمی شناختی به نام توانایی شبیه سازی میداند که طی آن فرد پس از ادراك ذهنی حالت خود، با درگیر شدن در فرایند شبیه سازی خود را در موقعیت شخص دیگر قرار میدهد و از این طریق با پی بردن به حالت ذهنی وی، رفتارش را پیش بینی مینماید (فلاول[8]،1999). این رویکردها و نظریهها به منظور تطابق هر چه بیشتر با تجارب آنان در معرض دگرگونی قرار میگیرند و به تدریج تئوریهای مناسب جایگزین تئوریهای نامناسب میشوند.
در سالهای اخیر با توجه به اهمیت تئوری ذهن و نحوه تأثیرگذاری آن بر سایر تواناییهای شناختی، مطالعات فراوانی در زمینههای گوناگون صورت گرفته است. یکی از ابعاد یا تواناییهای شناخته شده انسان، هوش هیجانی است كه اغلب برای عملکرد روزانه شخص مهمتر از جنبههای شناختی هوش است. این توانایی كه جنبههای شناختی كمتری نسبت به درک خود و دیگران، ارتباط با افراد، تطبیق و مقابله با موقعیتهای ناگهانی دارد. این عوامل توانایی افراد را در جهت موفقیت بیشتر در پرداختن به خود، دیگران و اقتضاهای محیطی افزایش میدهد (رنجدوست و عیوضی، 1392).
هوش هیجانی نوع دیگر با هوش بودن است كه شامل درك احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب در زندگی و توانایی كنترل حالتهای اضطراب آور و كنترل واكنشها ست. به طور كلی، هوش هیجانی یك مهارت اجتماعی است و شامل همكاری با سایر مردم، كاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری سایر افراد است. مهارتهای هوش هیجانی به فرد اجازه میدهد تحت شرایط سخت، بهتر فكر كند و از هدر رفتن زمان به واسطة احساساتی همچون خشم، اضطراب و ترس جلوگیری نماید (یارمحمدیان، 1387).
از آنجایی که مؤلفههای اساسی هوش هیجانی عبارت است از توانایی فهم هیجانات دیگران و توانایی تنظیم و مهارخود و دیگران به شیوه سازگارانه، انتظار میرود افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند سازگاری و مهارتهای اجتماعی بهتری را نشان بدهند (کوهسار، روشن و اصغر نژاد فرید، 1386).
همان طور که بیان شد هوش هیجانی همانند تئوری ذهن وابسته به شناخت اجتماعی است درواقع هر دو به عنوان توانایی برای برقرای ارتباطات اجتماعی مثبت با دیگران و همسالان لازم و ضروری هستند. این دو توانایی همانند سایرتواناییها از همان دوره رشد کودک و نوجوان همراه بوده و با ورود کودک به اجتماع و داشتن ارتباطات و تعاملات اجتماعی این تواناییها روبه تکامل و پیشرفت میگذارنند. لذا ضروری است ابعاد و جوانبی که موجب پیشرفت کودکان و نوجوانان در جامعه گردیده و به تعاملات اجتماعی آنان کمک میکند مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرد.
تعداد صفحه : 122
قیمت : 14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** **** ***
[add_to_cart id=147070]