دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی رشوه در فقه امامیه و حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی

تکه ای از متن پایان نامه :

فرموده اند: و کیف کان فحرمه الرشوه غنیّه عن الستدلال فانّ دعوی کونها من ضروریات الدین غیر بعیده. یعنی هر تقدیر حرمت رشوه نیازی به استدلال ندارد بلکه می توان حرمت آن را از ضروریات دین شمرد.                  ( انصاری، 1382، ج2، ص23 ).

محقق ثانی (ره) در جامع المقاصد می نویسد:

«اجمع اهل الاسلام علی تحریم الرّشا فی الحکم سواء حکم بحق او باطل، للباذل او علیه» ، گرفتن رشوه بر قضات به اجماع مسلمانان حرام می باشد خواه قاضی حکم به حق صادر کند، یا باطل، بر له رشوه دهنده یا به ضرر او. ( محقق، 1411ه.ق، ج5، ص172 ).

و در مسالک الأفهام نیز آمده می باشد: الرشوه حرام اتّفق المسلمون علی تحریم الرشوه علی القاضی و العامل علی آخذها. و یأثم الدافع لها إن توصّل بها إلی الحکم له بالباطل. و لو کان إلی حقّ لم یأثم. به اجماع مسلمین رشوه بر قاضی و عامل و کارگزاران حرام می باشد و همچنین بر گیرنده نیز حرام می باشد و دهنده رشوه اگر به کند). ( مظفر ، 1388، ج1، ص363) یعنی از مواردی می باشد که عقل بدون کمک جستن از شرع خود به تنهایی و با در نظر داشتن اصول کلی که در اختیار داردبه قبح آن می رسد.

امّا در کتاب توضیح مکاسب گر چه مرحوم شیخ معترض نیستند اما عقل هر عاقلی حکم می کند به اینکه رشوه در معنایی که ذکر گردید فی الجمله قبیح می باشد بویژه برای آخذ و گیرنده، و در این جهت تردیدی وجود ندارد . ( انصاری 1382 ، ج 2 ، ص 22 ).

مرحوم صاحب جواهر (ره) به این نکته اشاره می کند و می فرماید: الرشوه التی کانت الأنفس السلیمه محبوله علی التنزه عنها. رشوه چیزی می باشد که نفس پاک و عقل سلیم خواستار دوری از آن می باشد. ایشان در این عبارت به فطری بودن درک زشتی رشوه اشاره می کند. ( نجفی ، بی تا، ج22،ص148).

بیدهندی در کتاب رشوه از نظر اسلام چنین می گوید: رشوه حس دشمنی و بدبینی و سنگدلی را در جوامع بشری بیدار ساخته زیرا رشوه خوار حقوق دیگران را تضییع می کند و مانع بزرگی در راه اجرای عدالت اجتماعی به حساب می آید و موجب می گردد تا قانون که علی القاعده بایستی عهده دار منافع تمامی افراد جامعه و مانع زورگویی و حق کشی قدرتمندان باشد، به نفع زورمندان که بایستی قوانین آنها را محدود کند درآید و لذا هر عاقلی عواملی را که منافع اجتماعی آنان را متزلزل می کند و به مصالح عمومی زیان وارد کند، محکوم دانسته و کوشش در از بین بردن آنها را وظیفه تلقی می کند. (بیدهندی، 1373 ، ص 45 ).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بررسی تطبیقی ساز و کارهای کنترل نقض قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه - دانلود پایانامه

با در نظر داشتن مطالبی که از فقها در اظهار حرمت رشوه با استناد عقل گفته گردید همۀ آنها اتفاق نظر دارند که هیچ مجتهدی حکم به جواز رشوه نمی کند و همۀ آنها با استناد به عقل آن را حرام می دانند که بیانگر عقلی بودن حرمت آن می باشد و عقل را به عنوان یکی از مهمترین علت های حرمت رشوه می دانند که نباید تنها به

 مطالعه تطبیقی رشوه در فقه امامیه و حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دانلود پایان نامه
دسته‌ها: پایان نامه حقوق