دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی رشوه در فقه امامیه و حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی

تکه ای از متن پایان نامه :

توضیح اینکه: کلمۀ جَعل به فتح جیم مصدر و به معنای قرار دادن مالی می باشد، برای کاری. و جُعل به ضم جیم اسم مصدر و به معنای مالی می باشد که به عنوان عوض در مقابل عملی داده می گردد . ( انصاری 1382 ، ج 2 ، ص 28 ).

«و یجوز علی کل اقدام محلل مقصود للعقلاء غیر واجب علی العامل فلا یصح علی الأعمال المحرمه کالزنا»  وهمچنین جعاله جایز می باشد نسبت به هر عملی که مقصود از آن از نظر عقلاء حلال بوده و نیز انجام دادن آن برای عامل واجب نباشد. پس جعاله بر کارهای حرام مثل زنا صحیح نیست.(رازلیقی، 1348، ص328) و همچنین ماده 570 ق.م ” جعاله بر اقدام نامشروع یا بر اقدام غیر عقلایی باطل می باشد.”

و فقهای دیگری نیز زیرا محقق کرکی نیز رشوه را به معنای جعل دانسته اند، زیرا که جعل با رشوه رتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد. پس آیا جعل قاضی رشوه می باشد یا خیر؟

برای جواب دادن به این سؤال شهید ثانی در کتاب توضیح لمعه اینطور جواب می دهد : ( در صورت نیاز قاضی) به روزی خوردن ( از بیت المال)، به خاطر نبودن مال یا دسترسی نداشتن به مال ، (روزی خوردن از بیت المال جایز می باشد) ، خواه قضاوت بر او ( با منصب خاص امام و یا به خاطر نبودن کس دیگری برای قضاوت)،واجب عینی باشد و خواه نباشد. زیرا بیت المال برای مصالح مسلمانان آماده شده و قاضی از بالاترین مصالح می باشد. بعضی گفته اند : در صورتی که قضاوت بر او معیّن شده باشد، ارتزاق از بیت المال جایز نیست. زیرا در این حال، قضاوت بر او واجب شده ( و عوض گرفتن بر انجام واجبات، حرام می باشد.) اما این قول البته دو قول دیگر در این باره هست:

قول اوّل: دو تن از بزرگان فقهاء شیعه یعنی شیخ مفید و قاضی بن براج که ایشان قائل به جواز اخذ جعل شده اند و به دلیل اصل تمسک نموده اند با این اظهار که می گویند اگر ما شک کنیم که اخذ اجرت برای قضاوت جایز می باشد یا نه، اصل بر جواز آن می باشد.( انصاری، 1382، ج2، ص38 ).

راوی گوید از امام صادق شنیدم که می فرمود: هر کس به علم خویش استرزاق و استیکال (علم فروشی کردن و نان خوردن) نماید فقیر خواهد گردید. راوی می گوید : عرض کردم که عده ای هستند در میان شیعیان شما که علوم شما را اخذ کرده و این علوم را در بین شیعه ها ترویج می کنند و شیعیان به این عده پول    می دهند و احسان می کنند و این عده هم آن پولها را می گیرند آیا این هم نان خوردن و طلب اکل به وسیله علم می باشد، حضرت فرمودند: اینها جزء آن دسته ای که به علم خویش نان می خورند نیستند همانا مستأکل به علم آن کسی می باشد که بدون علم فتوا دهد و از طرف خداوند هم هدایتی نداشته باشد تا اینکه حقوق مردمان را باطل کند. یعنی این شخص که مورد مذمت ماست کسی می باشد که فتوی  می دهد تا اینکه حقوق مردمان را بخاطر طمع در مال دنیا ابطال کند. (انصاری، 1382، ج2، ص38).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایانامه کارشناسی ارشد در رابطه با : بررسی تطبیقی رشوه در فقه امامیه و حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی

قول دوّم: در این مسئله تفصیل می باشد که علامه حلی در مختلف الشیعه قائل به آن شده می باشد ایشان              فرموده اند: اگر قاضی محتاج به پول باشد و از طرف دیگر قضاوت بر او واجب عینی نباشد، اخذ اجرت بر وی

 مطالعه تطبیقی رشوه در فقه امامیه و حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دانلود پایان نامه
دسته‌ها: پایان نامه حقوق